هوش مصنوعی: راهی برای بهبود ارتباط کارکنان با شغل؟
مطالعه اخیر HP نشان میدهد که تنها 25 درصد از کارمندان دانشمحور در بریتانیا، رابطه سالمی با شغل خود دارند.
علیرغم بهبود اندک نسبت به سال گذشته، این آمار نشاندهنده عملکرد ضعیف و بهرهوری پایین در بخشهای مختلف به دلیل کاهش انگیزه و رضایت کارکنان است.
با این حال، ممکن است همه چیز با اقدامات کسبوکارها برای پاسخ به نیازهای کارکنان تغییر کند: پذیرش گسترده هوش مصنوعی و محیطهای کاری شخصیسازی شده.
هوش مصنوعی میتواند به کارمندان دانشمحور بیش از یک راه کمک کند
HP دریافت که استفاده از هوش مصنوعی در بین کارکنان بریتانیایی از 27 درصد در سال 2023 به 66 درصد در سال 2024 افزایش یافته است و کارکنان در این مدت رضایت قابل توجهی را تجربه کردهاند.
حدود سه چهارم (73%) از افراد در سراسر جهان موافق هستند که هوش مصنوعی کار آنها را آسانتر میکند و سه پنجم از آنها به اثرات مثبت آن بر تعادل بین کار و زندگی اشاره میکنند.
با این وجود، کارکنان همچنان نگران تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار هستند. 39 درصد از کارمندان بریتانیایی نگران هستند که هوش مصنوعی جایگزین مشاغل انسانی شود، که از سال گذشته بیشتر شده است.
علاوه بر کمک فناوریهای نوظهور، کارکنان خواهان محیطهای کاری شخصیسازی شده و انعطافپذیرتر هستند. 85 درصد از آنها حاضر به دریافت حقوق کمتر هستند تا در محیطی دلخواه کار کنند، که نشاندهنده ضرورت سرمایهگذاری کسبوکارها در این زمینه است. کارمندان دانشمحور میخواهند کنترل بیشتری بر چگونگی، مکان و زمان کار خود داشته باشند.
نیل سویر، مدیر عامل HP بریتانیا و ایرلند، خلاصه کرد: “با تغییر انتظارات کارکنان، بسیاری از کسبوکارها هنوز نتوانستهاند فضاهای کاری، فرهنگ، ابزارها و سبک رهبری خود را برای پاسخگویی به این نیازهای در حال تغییر کاملاً تطبیق دهند.”
خوشبختانه، شرکتها شروع به درک ضرورت تغییر میکنند. سه چهارم (76%) از مدیران موافق هستند که اقدام فوری برای بهبود روابط کارکنان با شغل آنها ضروری است.
سویر افزود: “رهبران کسبوکار باید بدانند که این انتخابها نه تنها بر رابطه کارکنان با کار تأثیر میگذارد، بلکه بر رفاه کلی و تعهد درازمدت آنها نیز تأثیر میگذارد.”