استارتاپ آمریکایی Group14 که در زمینه تولید مواد پیشرفته برای باتریهای لیتیوم-یون فعالیت میکند، موفق شده در جدیدترین دور جذب سرمایه خود مبلغ قابلتوجه ۴۶۳ میلیون دلار از شرکتهایی چون SK، پورشه، مایکروسافت، OMERS و دیگر سرمایهگذاران دریافت کند. این سرمایهگذاری بزرگ نشاندهنده اعتماد روزافزون سرمایهگذاران به آینده خودروهای الکتریکی و نقش حیاتی فناوریهای نوین در این صنعت است.
Group14 در حال حاضر سه کارخانه فعال دارد؛ دو واحد تولیدی در ایالات متحده و یک کارخانه در کره جنوبی. این شرکت با تمرکز بر تولید آندهای سیلیکونی، به دنبال افزایش ظرفیت ذخیرهسازی انرژی در باتریهای لیتیوم-یون است. آندهای سیلیکونی نسبت به آندهای گرافیتی رایج، توانایی نگهداری الکترونهای بیشتری دارند و میتوانند تا ۱۰ برابر بیشتر انرژی ذخیره کنند. با این حال، چالش اصلی در استفاده از سیلیکون، شکنندگی آن در فرآیند شارژ و دشارژ است که باعث ترکخوردگی و کاهش عمر باتری میشود.
برای حل این مشکل، Group14 ساختاری نوآورانه طراحی کرده که شامل اسکلتهایی با فضای داخلی برای جایگیری سیلیکون است. این طراحی به سیلیکون اجازه میدهد بدون آسیب به ساختار آند، منبسط و منقبض شود. این ماده میتواند بهصورت ترکیبی با گرافیت یا بهطور کامل جایگزین آن شود. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان هنوز به دلیل پایداری گرافیت، از ترکیب آن استفاده میکنند، اما استفاده بیشتر از سیلیکون منجر به افزایش چگالی انرژی و کاهش زمان شارژ سریع به کمتر از ۱۰ دقیقه میشود.

در کنار جذب سرمایه، Group14 اعلام کرده که مالکیت کامل سرمایهگذاری مشترک خود با شرکت SK در کره جنوبی را نیز به دست آورده است. این سرمایهگذاری شامل کارخانه BAM 3 میشود که پیشتر ۷۵ درصد آن متعلق به SK بود. جزئیات مالی این معامله هنوز بهصورت رسمی منتشر نشده است.
با وجود برخی گزارشها درباره کاهش رشد تقاضا برای خودروهای برقی، بازار جهانی باتریهای لیتیوم-یون همچنان در مسیر رشد قرار دارد. طبق پیشبینیهای مؤسسه Precedence Research، این بازار طی دهه آینده سالانه بیش از ۱۵ درصد رشد خواهد داشت و اندازه آن تا پنج برابر افزایش خواهد یافت. همین چشمانداز باعث شده خودروسازان و سرمایهگذاران به دنبال شرکتهایی باشند که بتوانند فناوریهای نوین را برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید خودروهای برقی ارائه دهند.
Group14 با تمرکز بر توسعه آندهای سیلیکونی، در مسیر تبدیل شدن به یکی از بازیگران کلیدی صنعت باتریهای پیشرفته قرار گرفته است. این فناوری میتواند نقشی تعیینکننده در تحول آینده حملونقل الکتریکی ایفا کند و مسیر را برای تولید خودروهایی با باتریهای قدرتمندتر، سبکتر و با زمان شارژ سریعتر هموار سازد.

مهدی رضایی
او فارغالتحصیل رشته مهندسی نرمافزار است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۷ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی فناوری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به خبرگزاریهای معتبر پیوست و در حال حاضر، خبرنگار حوزه نرمافزار و هوش مصنوعی در یک مجله تکنولوژی برجسته است.