## خودروهای برقی چینی ممکن است از سال ۲۰۲۷ در آمریکا ممنوع شوند
دفتر صنعت و امنیت ایالات متحده (BIS) قوانین جدیدی را پیشنهاد داده که میتواند منجر به ممنوعیت واردات و فروش خودروها و قطعات ساخت چین و روسیه از سال ۲۰۲۷ شود. این قوانین بر “ارتباط کافی” این سازندگان با جمهوری خلق چین یا روسیه تمرکز دارند.
این قوانین بر روی اجزای خاص سختافزاری و نرمافزاری خودروهای برقی و استفاده احتمالی آنها به صورت خرابکارانه از اطلاعات و داده های نیاز در آنها تمرکز میکند. سیستم ارتباطی وسایل نقلیه (VCS) به خودروها اجازه میدهد از طریق ماژولهای بلوتوث، موبایل، ماهواره یا وایفای با جهان بیرون ارتباط برقرار کنند در حالی که سیستم رانندگی خودکار (ADS) به خودرو اجازه میدهد بدون راننده حرکت کند. این ممنوعیت شامل هر گونه قطعه ای است که برای استفاده در خودروهای ساخته شده در آمریکا وارد میشود و همچنین قطعات ساخته شده در خودروهای چینی و روسی است.
اگر این قانون بدون هیچ تغییری تصویب شود، تنها خودروهای مرتبط با اهداف کشاورزی یا معدنی از این قانون مستثنی خواهند بود. یک مقام عالی رتبه دولت بایدن میگوید ” خودروسازان چینی و روسی در حاضر نقش مهمی در بازار خودرو ایالات متحده ندارند” اما آنها معتقدند با توجه به پیشرفت امروزی خودروهای برقی و اهمیت فزاینده آنها، این یک اقدام پیشگیرانه ضروری است.
در بیانیهای از کاخ سفید توضیح داده شده است که ” این فناوریها شامل سیستمهای کامپیوتری هستند که حرکت وسایل نقلیه را کنترل میکنند و اطلاعات حساس راننده و مسافران را جمعآوری میکنند، همچنین دوربینها و سنسورهایی که سیستمهای رانندگی خودکار را فعال میکنند و اطلاعات جزئی در مورد زیرساختهای آمریکایی را ثبت میکنند.”
” با وجود مزایای زیاد وسایل نقلیه متصل به اینترنت، خطرات امنیت اطلاعات و امنیت سایبری که از طریق قطعات نرمافزاری و سختافزاری تهیه شده از PRC و سایر کشورهای مورد نگرانی مطرح میشوند، به وضوح مشهود است” جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی گفت.
تنها در همین ماه بود که ایالات متحده تعرفههای خود بر واردات خودروهای برقی چینی را به ۱۰۰ درصد افزایش داد و این قانون در حالی صادر میشود که صادرات خودرو چین رشد قابل توجهی داشته است و طبق گزارش آسوشیتد پرس، در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
اگرچه این پیشنهاد هنوز ممکن است تغییر کند، اما اگر در شکل فعلی خود تصویب شود، این ممنوعیت جدید نرمافزاری از سال ۲۰۲۷ بر همه وسایل نقلیه با مدل سال ۲۰۲۷ اعمال خواهد شد و مقررات سختافزاری از سال ۲۰۳۰ اجرا خواهد شد.
## حریم خصوصی بیشتر، گزینههای کمتری
این قانون جدید را میتوان به همان اندازه که برای حفاظت از حریم خصوصی و امنیت شهروندان آمریکایی است، راهی برای محافظت از تولید خودروهای برقی آمریکایی (و خودروهای قابل توجه گرانتر آنها) نیز دانست.
علیرغم تعرفههای سنگین، خودروهایی مانند Volvo EX30 در برخی بازارها از Tesla Model Y ارزانتر بوده و طبق گزارش “The Atlantic”، قیمت متوسط خودروهای برقی در چین حدود ۱۸۰۰۰ دلار کمتر از ایالات متحده است. Lei Xing، سردبیر پیشین China Auto Review، میگوید ” اگر تعرفههای ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی ساخته شده در چین یک دیوار بود، ممنوعیت پیشنهادی بر وسایل نقلیه متصل به اینترنت یک حکم مرگ برای China EV Inc خواهد بود.”
البته این به این معنا نیست که این قوانین جدید بیمعنی هستند. با توجه به دوربینها، ردیابی GPS، میکروفونها و سایر فناوریهای امروزی خودروهای برقی، ” نیازی به تخیل زیادی نیست تا بفهمیم که یک دشمن خارجی با دسترسی به این اطلاعات میتواند خطر جدی برای امنیت ملی و حریم خصوصی شهروندان آمریکایی ایجاد کند” جینا ریماند، وزیر تجارت گفت.
با این حال، احتمال ایجاد هرج و مرج از سوی چین با قطع “صدها هزار خودروی متصل به اینترنت چینی” احتمالا به زودی رخ نخواهد داد، با توجه به نقش بیاهمیت خودروسازان چینی و روسی در ایالات متحده. طبق گزارش Statista تا آگوست ۲۰۲۴، تسلا ۸۲.۵ درصد از بازار خودروهای برقی ایالات متحده را در اختیار دارد و فورد (۳ درصد) و شورولت (۲.۹ درصد) آمریکایی، هیوندای (۲.۲ درصد) کره جنوبی، و بی.ام.و (۱.۸ درصد)، فولکسواگن (۱.۷ درصد) و مرسدس بنز (۱.۴ درصد) آلمانی، تنها ۴.۵ درصد بازار را به نیسان، کیا و سایر سازندگان اختصاص میدهند.
این بدیهی است که این اولین مواجهه قانونی بین چین و آمریکا در زمینه فناوری نیست. در سال ۲۰۲۲ تجهیزات هوآوی و زد.تی.ای ممنوع شد و Bytedance هنوز در دادگاه برای فروش اجباری تیک تاک مبارزه میکند.
در حالی که استفاده احتمالی خرابکارانه از دادههای آمریکایی مطمئنا یک موضوع نگران کننده است، اگر این پیشنهاد به قانون تبدیل شود، تاثیر آن بر قیمتگذاری خودروهای برقی در ایالات متحده میتواند قابل توجه باشد. بنابراین، در حالی که این قانون باعث میشود شهروندان در برابر “کشورهای مورد نگرانی” که از دادههای آنها استفاده میکنند، محافظت شوند، آنها همچنین از برخی از ارزانترین خودروهای برقی جهان محروم خواهند شد.