## XPeng P7+: خودرویی با هوش مصنوعی قدرتمند، اما آیا کافیست؟
شرکت خودروسازی XPeng با رونمایی از سدان برقی P7+، خودرویی خانوادگی را به بازار ارائه کرده است که کمتر از دو ساعت پس از معرفی، بیش از 30,000 پیشسفارش دریافت کرده است.
P7+ با تکیه بر هوش مصنوعی، به عنوان یک خودروی “هوشمند” مطرح شده و وعده برد پیمایشی 441 مایل (670 کیلومتر) با یک بار شارژ و قدرت خروجی 308 اسب بخار را میدهد.
داخل خودرو، سیستم اطلاعات و سرگرمی 15.6 اینچی با چیپست Qualcomm Snapdragon 8295P و یک صفحه نمایش 8 اینچی در عقب قرار گرفته است.
اما آنچه P7+ را از رقبا متمایز میکند، سیستم رانندگی خودکار “AI Hawkeye Visual Solution” است. این سیستم با بهرهگیری از هوش مصنوعی توانایی دیدن بهتر، واکنش سریعتر به خطرات و عملکرد دقیقتر در شرایط آب و هوایی نامساعد و نور کم را به خودروی شما میدهد.
XPeng تاکید میکند که P7+ با به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در شاسی، قوای محرکه، سیستم رانندگی، کابین هوشمند و سیستمهای ایمنی خودکار تکمیل شده است.
این خودرو با دو دوربین “8M” در جلو و عقب، رادارهای میلیمتری و رادارهای اولتراسونیک عمل میکند و سیستم دوربین با کیفیت بالا نیاز به سنسورهای Lidar و پوشش نقشه HD را حذف کرده است.
هوش مصنوعی در سیستم AI Hawkeye Visual Solution توانایی تشخیص نشانههای راهنمایی و راندن در محیطهای شهری متفاوت را به خودرو میدهد.
همچنین، هوش مصنوعی در سیستم اطلاعات و سرگرمی به کار رفته و با برنامهریزی بر اساس رفتار کاربر، ترجیحات وی را با توجه به مسیر سفر، زمان روز و معیارهای دیگر تغییر میدهد.
XPeng این عملکرد را به “Turing Chip” اختصاص داده که قدرت محاسباتی مورد نیاز خودروهای برقی، رباتها و حتی وسایل پرنده برقی را ارائه میدهد.
## رانندگی خودکار به بیش از هوش مصنوعی نیاز دارد
XPeng در بازار داخلی چین سطح بالایی از رانندگی خودکار را به نمایش گذاشته است، اما رئیس شرکت، Xiaopeng He، قصد دارد حضور جهانی XPeng را گسترش دهد و در ماههای آینده مدلهای جدید را به اروپا عرضه کند.
XPeng با هدف تسلط بر بازار خودروهای برقی با قیمت 40,000 یورو و بالاتر و با هدف کسب 50% از فروش سالیانه از مشتریان خارج از کشور، با شرکتهایی مانند Tesla رقابت میکند.
با این حال، تواناییهای سیستم کمک رانندگی پیشرفته با هوش مصنوعی XPeng با تردید روبرو است. برخی از افراد مطلع در حوزه رانندگی خودکار اعتقاد دارند که Lidar و نقشهبرداری با کیفیت بالا برای عملکرد ایمن خودرو ضروری است.
Tesla در حالی که در حال متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی برای اعتبار دادن به سیستم فقط با دوربین خود به عنوان سیستم رانندگی خودکار بدون نظارت است، اروپا رویکرد احتیاط آمیزتری را با فقط ارائه سطح 3 اتوماسیون رانندگی در شرایط کاملاً کنترل شده توسط BMW و Mercedes-Benz اتخاذ کرده است.
P7+ یک خودروی بزرگ با طول بیش از پنج متر است. اندازه بزرگ این خودرو برای مناطق شلوغ اروپا مشکل ساز خواهد شد.
با اطلاعات محدود در زمان معرفی، XPeng هنوز نتوانسته مشتریان و قانونگذاران را متقاعد کند که سیستم AI Hawkeye Visual Solution راهحل نهایی برای توسعه خودروهای بدون راننده است.