شکست اپل در دادگاه: پایان “مالیات اپل” نزدیک است؟ دستور حذف کارمزد پرداخت‌های خارج از اپ‌استور پابرجا ماند!

یک دادگاه آمریکایی درخواست اپل برای تعلیق حکمی را که این شرکت را از دریافت کارمزد از توسعه‌دهندگان بابت پرداخت‌های انجام شده خارج از اپ‌استور (از طریق لینک‌های درون‌برنامه‌ای) منع می‌کند، رد کرد. این حکم می‌تواند به معنای کاهش قابل توجه درآمدهای اپل باشد و واکنش‌های مثبتی را در پی داشته است.


ضربه مهلک به مدل درآمدی اپل در اپ‌استور

یک دادگاه آمریکایی، درخواست شرکت اپل برای به تعویق انداختن حکمی را که این غول فناوری را ملزم می‌کند تا از دریافت کارمزد از توسعه‌دهندگان بابت پرداخت‌های انجام شده در خارج از اپ‌استور (از طریق لینک‌های درون‌برنامه‌ای) دست بردارد، رد کرد. این تصمیم قضایی، به این معنی است که در ایالات متحده، اپل دیگر نمی‌تواند زمانی که مشتریان روی لینکی درون برنامه کلیک می‌کنند و برای پرداخت به خارج از اپ‌استور هدایت می‌شوند، از توسعه‌دهندگان کارمزد دریافت کند. این موضوع می‌تواند به معنای کاهش قابل توجهی در درآمدهای اپل باشد.

دادگاه در پرونده خود اظهار داشت: “اپل مسئولیت اثبات این را دارد که شرایط، اعمال [اختیار] ما را توجیه می‌کند.” و اضافه کرد: “پس از بررسی عوامل مرتبط، ما قانع نشدیم که تعلیق مناسب باشد.”


واکنش تند “تیم سویینی” از اپیک گیمز: پایان کابوس “مالیات اپل”!

تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز (شرکت توسعه‌دهنده فورتنایت که شکایت علیه اپل را آغاز کرد)، از این حکم دادگاه استقبال کرد و در پستی در پلتفرم X نوشت: “کابوس ملی طولانی‌مدت مالیات اپل به پایان رسید.” او همچنین ابراز امیدواری کرد که کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) در هفته آینده، جشن آزادی باشد که توسعه‌دهندگان و کاربران مدت‌هاست شایسته آن بوده‌اند.

پیش از این، در ماه آوریل، قاضی ایوان گونزالس راجرز به نفع اپیک گیمز رای داده و اعلام کرده بود که اپل در “نقض عمدی” حکم سال ۲۰۲۱ است که این شرکت را از تحمیل قیمت‌گذاری ضدرقابتی منع می‌کرد. این حکم اساساً به این معناست که اپل باید قوانین اپ‌استور را تغییر داده و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا آزادانه به وب‌سایت خود برای خرید کالاهای دیجیتال لینک دهند.

اپل در واکنش به این حکم، ماه گذشته یک درخواست اضطراری برای تعلیق حکم و همچنین درخواستی برای تجدیدنظر در همان زمان ارائه کرده بود که هر دو رد شده‌اند.


تغییرات اجباری برای اپل و اقدام شرکت‌های بزرگ

سال گذشته، اپل شروع به اجازه دادن به سایر برنامه‌ها برای لینک‌دهی و استفاده از مکانیزم‌های پرداخت غیر از اپل کرده بود، اما همچنان ۲۷ درصد کارمزد دریافت می‌کرد و آنچه منتقدان آن را “صفحات ترسناک” می‌نامیدند، به کاربران نمایش می‌داد. با حکم جدید دادگاه، هر دو این رویکردها حذف خواهند شد.

همین حالا هم شرکت‌های بزرگ در حال اعمال تغییراتی در برنامه‌های خود هستند. اسپاتیفای و آمازون به‌روزرسانی‌های جدیدی را منتشر کرده‌اند که به کاربران امکان می‌دهد هزینه اشتراک‌ها و خریدهای خود را در خارج از اپ‌استور پرداخت کنند.

با نزدیک شدن به کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان (WWDC) در هفته آینده، این حکم ضربه بزرگی برای اپل محسوب می‌شود. اوایل این هفته، این شرکت گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد در سال ۲۰۲۴، ۱.۳ تریلیون دلار در صورتحساب‌ها و فروش ایجاد کرده است. در همین گزارش اضافه شد که ۹۰ درصد از این فروش‌ها برای اپل درآمد کمیسیونی ایجاد نکرده است.

مجله خبری تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *