گارتنر پیشبینی رشد هزینههای ابری را اعلام کرد، اما با احتیاط
گزارش جدید گارتنر نشان میدهد که هزینههای جهانی ابر تا سال 2025 همچنان رو به رشد خواهد بود، اما بررسی دقیقتر نشان میدهد که این رشد در تمام حوزهها با قطعیت همراه نیست.
در پایان سال 2024، گارتنر پیشبینی میکند که رشد در چهار دسته اصلی – سرویسهای زیرساخت برنامههای ابری (PaaS)، سرویسهای کاربردی ابری (SaaS)، سرویسهای دسکتاپ ابری (DaaS) و سرویسهای زیرساخت سیستم ابری (IaaS) – به 19.2 درصد کاهش مییابد، که اندکی کمتر از 19.9 درصد در سال 2023 است.
با این حال، حذف برخی از بخشها از دادهها نشان میدهد که همه بخشهای هزینههای ابری با موفقیت همراه نخواهند بود.
## کاهش سرعت رشد هزینههای ابری؟
پیشبینی میشود هزینههای کلی ابر به طور قابل توجهی از 595.7 میلیارد دلار در سال 2024 به 723.4 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش یابد که نشاندهنده افزایش 21.4 درصدی است – بیش از آنچه در دو سال گذشته شاهد بودهایم.
اما، بازار ابر آنقدر بزرگ است که پیشبینی دقیق آن بسیار دشوار است، و حتی روندهای جزئی میتوانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند.
نکته نگرانکننده این است که گارتنر به تدریج دستههایی را از پیشبینیهای خود حذف میکند. در سال 2023، این شرکت مدیریت و امنیت ابری را حذف کرد و امسال نیز سرویسهای فرآیندهای تجاری (BPaaS) حذف شدهاند. به نظر نمیرسد هیچ یک از اینها در دستههای باقیمانده گنجانده شده باشند.
از چهار دسته باقیمانده، پیشبینی میشود که DaaS کمترین تغییر را در سال 2025 داشته باشد، و تنها 0.5 درصد افزایش یابد. در سال جاری و سال گذشته، این بخش 0.6 درصد رشد داشته است. شاید فقط یک دهم درصد باشد، اما از نظر تغییر، 0.5 درصد کاهش 16.7 درصدی نسبت به 0.6 درصد است.
این ارقام همچنین نشان میدهند که هزینههای محاسباتی، ذخیرهسازی و شبکه IaaS کمتر از آنچه در اوایل سال جاری پیشبینی میشد، خواهد بود.
این خبر در حالی منتشر میشود که بسیاری از مشاغل به فکر بازگشت از ابر به زیرساختهای محلی هستند. ابر زمانی جایگزینی ارزانتر و انعطافپذیرتر بود، اما این اختلاف به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
به طور جداگانه، ریچل بریندلی، مدیر ارشد کانالیس، میگوید که شرکتها باید “برای جلوگیری از هزینههای بیش از حد یا تخصیص ناکارآمد منابع، احتیاط کنند.”
بریندلی افزود: “تضمین پایداری این سرمایهگذاریها در طول زمان برای حفظ سلامت مالی بلندمدت و مزیت رقابتی بسیار مهم خواهد بود.”
از طریق The Next Platform