## شبکههای اجتماعی و حریم خصوصی شما: چه کسی اطلاعات شما را میدزدد؟
همه ما هر روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنیم، اما میدانیم که ممکن است برای حریم خصوصی دیجیتال ما مضر باشند، حتی اگر از نرمافزارهای امنیتی مانند بهترین برنامههای VPN استفاده کنیم. اما دقیقا چقدر مضر هستند؟ تیم Incogni، یک ارائه دهنده خدمات حذف داده، به دنبال یافتن پاسخ این سوال بوده است.
پس از بررسی ۱۵ شبکه اجتماعی محبوب، محققان Incogni به تفاوتهای چشمگیری در نحوه برخورد این پلتفرمها با دادههای شخصی ما پی بردند. شاید تعجب آور نباشد که **فیسبوک و لینکدین در حفاظت از حریم خصوصی ما بدترین عملکرد را داشتند**. ردیت، اسنپ چت و پینترست (به ترتیب) پلتفرمهایی هستند که کمترین خطر را برای حریم خصوصی شما دارند.
در ادامه به برخی از مهمترین یافتههای این تحقیق و چند نکته برای تقویت حریم خصوصی شما در شبکههای اجتماعی میپردازیم.
## شبکههای اجتماعی دیدگاههای متفاوتی در مورد حریم خصوصی دارند
محققان Incogni خطرات حریم خصوصی هر پلتفرم را بر اساس پنج دسته ارزیابی کردند. همانطور که انتظار میرفت، **جمعآوری و نگهداری دادهها** به طور قابل توجهی بر رتبهبندی نهایی حریم خصوصی تاثیر داشت (به نمودار زیر مراجعه کنید)، فیسبوک، مسنجر و اینستاگرام متعلق به Meta بدترین نتایج را داشتند.
متغیر دیگری که محققان مورد بررسی قرار دادند، میزان **کنترل و رضایت کاربر** بود. این شامل تنظیمات حریم خصوصی، تنظیمات حریم خصوصی پیش فرض و گزینههای عدم استفاده یا دیدهشدن است. دوباره، برخی از پلتفرمهای Meta (مسنجر و واتس اپ) در کنار تیک تاک بدترین عملکرد را داشتند.
متخصصان Incogni نه تنها از تعداد دادههای جمعآوری شده و به اشتراک گذاشته شده با شخص ثالث توسط هر یک از این پلتفرمها، بلکه از تعداد دادههایی که **نمیتوان** از اشتراک گذاری آنها جلوگیری کرد، تعجب کردند.
## قوانین حفاظت از دادهها کافی نیستند
اگرچه اکثر شبکههای اجتماعی از ابتدای کار مدل تجاری خود را بر اساس جمعآوری دادههای شخصی شما بنا کردهاند، در سالهای اخیر بسیاری از کشورها قوانین جدیدی را برای حریم خصوصی اجرا کردهاند که هدف آنها به حداقل رساندن جمعآوری و نگهداری دادهها است. پس، آیا این اقدامات به طور کلی موثر بودهاند؟ طبق نظر Incogni، چندان موثر نبودهاند.
به عنوان مثال، فیسبوک بیشترین جریمههای قانونی را به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران خود دریافت کرد، سه جریمه از سوی نهادهای اتحادیه اروپا و پنج جریمه از سوی سایر حوزههای قضایی. واتس اپ، که متعلق به Meta نیز است، پنج بار جریمه شد، در حالی که تیک تاک و X (توئیتر سابق) هر کدام چهار بار جریمه شدند. با وجود این، این تحقیق به وضوح نشان میدهد که چگونه این پلتفرمها هنوز هم در زمینه حفاظت از حریم خصوصی بدترین عملکرد را دارند.
## چگونه حریم خصوصی خود را در شبکههای اجتماعی تقویت کنیم؟
همانطور که تحقیق Incogni نشان میدهد، محبوبترین شبکههای اجتماعی همچنین خدمات تهاجمیتری هستند. در حالی که گزینههای جایگزین که به حریم خصوصی توجه میکنند، وجود دارد – مانند Mastodon، Nostr و Matrix – شاید شما هنوز هم تمایل به استفاده از حضور خود در شبکههای اجتماعی دیگری داشته باشید. در این صورت، یادگیری نحوه به حداقل رساندن دادههای به اشتراک گذاشته شده توسط شما بسیار مهم است.
به عنوان یک قانون کلی، Incogni پیشنهاد میکند هر زمان که امکان دارد از خدمات ثبت نام بدون استفاده از اطلاعات واقعی خود استفاده کنید. اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید، ممکن است بخواهید به جای ارائه آدرس اصلی خود، یک حساب ایمیل اختصاصی ایجاد کنید. اگر میتوانید، از ثبت نام با شماره تلفن خود نیز خودداری کنید.