همکاری نیسان و Wayve برای استفاده از فناوری خودران در خودروها

لندن، بریتانیا – شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرد که از سال ۲۰۲۷ از نرم‌افزار خودران توسعه‌یافته توسط استارتاپ بریتانیایی Wayve برای ارتقای سیستم پیشرفته کمک راننده (ADAS) خود استفاده خواهد کرد. این قرارداد یک نقطه عطف برای این استارتاپ نوظهور بریتانیایی به شمار می‌رود که تاکنون بیش از ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه از شرکت‌هایی نظیر Nvidia، Microsoft، SoftBank Group و Uber جذب کرده است.

بر اساس این توافق، نیسان نرم‌افزار Wayve و همچنین حسگرها، از جمله لیدار از یک تامین‌کننده نامشخص، را در سیستم ADAS خود با نام ProPilot ادغام خواهد کرد. این خودروساز ژاپنی اعلام کرده است که این سیستم “استاندارد جدیدی را برای رانندگی خودکار با قابلیت پیشرفته جلوگیری از تصادف” تعیین خواهد کرد.

نیسان همچنین اظهار داشت که این سیستم که برای تولید انبوه تا سال ۲۰۲۷ در حال توسعه است، یک سیستم سطح ۲ خواهد بود و تحت نظارت راننده عمل خواهد کرد. نیسان هنوز مدلی که این سیستم در آن ارائه خواهد شد را مشخص نکرده است. سطح ۲ طبق تعریف انجمن مهندسان خودرو (SAE) به این معناست که سیستم می‌تواند چندین وظیفه رانندگی مانند فرمان دادن و ترمز کردن را به صورت خودکار انجام دهد، اما همچنان نیاز به دخالت و نظارت راننده در تمام اوقات دارد.

شرکت Wayve که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است، به دلیل سیستم رانندگی خودکار خود که مبتنی بر یادگیری خودکار و نه قوانین از پیش تعیین شده است (مشابه رویکرد تسلا)، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. Wayve رویکرد یادگیری داده‌محور سرتاسری خود را برای رانندگی کمکی با “چشم راننده” و سیستم رانندگی کاملاً خودکار “بدون چشم راننده” توسعه داده است.

برخلاف تسلا، Wayve قصد دارد فناوری “هوش مصنوعی تجسم‌یافته” خود را به خودروسازان و سایر شرکت‌های فناوری بفروشد. رویکرد یادگیری خودکار Wayve به دلیل عدم وابستگی به حسگرهای خاص یا نقشه‌های HD، برای خودروسازان بسیار جذاب تلقی می‌شود. این بدان معناست که سیستم Wayve می‌تواند با حسگرهای موجود مانند دوربین‌ها و رادارها کار کند. نرم‌افزار رانندگی خودکار داده‌ها را از این حسگرها جمع‌آوری می‌کند و مستقیماً تصمیمات رانندگی سیستم را شکل می‌دهد.

الکس کندال، بنیانگذار و مدیرعامل Wayve، در کنفرانس GTC ماه گذشته Nvidia اظهار داشت که در حالی که ناوگان توسعه این استارتاپ از سیستم روی تراشه Orin Nvidia استفاده می‌کند، نرم‌افزار آن‌ها می‌تواند بر روی هر GPU که شرکای OEM آن‌ها در حال حاضر در وسایل نقلیه خود دارند، اجرا شود. کندال افزود که همه این‌ها منجر به نرم‌افزاری می‌شود که اجرای آن ارزان است و در سیستم‌های پیشرفته کمک راننده، تاکسی‌های رباتیک و حتی رباتیک قابل استفاده است.

شیرو ناگای، سخنگوی نیسان، در ایمیلی خاطرنشان کرد که مدل پایه هوش مصنوعی تجسم‌یافته Wayve، یک هوش مصنوعی سرتاسری در مقیاس بزرگ که بر روی مقادیر وسیعی از داده‌های رانندگی در دنیای واقعی آموزش دیده است، به نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا با محیط‌ها و پلتفرم‌های مختلف خودرو سازگار شود. ناگای گفت: “با بهره‌گیری از فناوری نیسان و هوش مصنوعی Wayve، ما اطمینان داریم که این امر به خودروهای آینده نیسان امکان می‌دهد تا قضاوت و اقدامات یک راننده انسانی محتاط و شایسته را در سناریوهای پیچیده رانندگی به دقت تقلید کنند.”

مجله خبری تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *