## هیوندای با قرارداد جدید، راه را برای تاکسیهای بدون راننده هموارتر میکند
شرکت هیوندای و شرکت Waymo با امضای یک قرارداد چند ساله، همکاری خود را برای تولید تاکسیهای بدون راننده با استفاده از تکنولوژی خودران Waymo آغاز کردهاند. این همکاری شامل استفاده از نسل ششم تکنولوژی رانندگی خودران Waymo در پلتفرم تاکسی بدون راننده Ioniq 5 خواهد بود.
در سال گذشته، هیوندای کارخانه هوشمندی را در سنگاپور افتتاح کرد که وظیفه اصلی آن، تولید انبوه Ioniq 5 با استفاده از آخرین پیشرفتهای در رباتیک و هوش مصنوعی برای خودکارسازی تولید بود.
با انتقال روشهای نوآورانه تولید از مرکز نوآوری هیوندای در سنگاپور (HMGICS) به متاپلنت آمریکا (HMGMA) در سوانا، جورجیا، تولید Ioniq 5 Waymo در مقیاس بزرگ آغاز خواهد شد.
با وجود اینکه هنوز تعداد دقیق سفارشات Waymo مشخص نیست، این شرکت با سرعت زیادی در حال گسترش است. Waymo در حال حاضر خدمات خودران خود را در سانفرانسیسکو، لس آنجلس و فونیکس ارائه میدهد. علاوه بر این، در تابستان ۲۰۲۳ اعلام کرد که تستهای خودران خود را در آستین، تگزاس آغاز خواهد کرد. هدف Waymo ارائه خدمات کامل خودران در آستین قبل از پایان سال جاری است.
تصمیم Waymo برای استفاده از پلتفرم هیوندای، سرعت توسعه و گسترش فعالیتهای این شرکت در سایر مناطق را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. خودروهای Ioniq 5 که از خط تولید هیوندای خارج میشوند، به طور کامل آمادهی ارائه خدمات خودران خواهند بود. در نتیجه، Waymo نیازی به صرف زمان و منابع اضافی برای ارتقا و پیکربندی سختافزار و نرمافزار خودروها نخواهد داشت.
هیوندای در سال ۲۰۲۰ یک شرکت مشترک با Aptiv، متخصص رانندگی خودران، تأسیس کرد. این همکاری، هیوندای را به Motional، یک شرکت نوپا در زمینه تاکسیهای بدون راننده و حمل و نقل خودران، متصل کرد.
با این حال، در ماه می امسال، Motional اعلام کرد که همکاری خود را با Uber Technologies و Lyft به حالت تعلیق درآورده تا تمرکز خود را بر توسعه سختافزار معطوف کند. هیوندای از این فرصت استفاده کرد تا با Waymo وارد همکاری جدیدی شود.
Motional قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ یا زمانی که مدل کسبوکار آنها سودآورتر شود، خدمات تاکسی بدون راننده خود را از سر بگیرد. این موضوع نشان میدهد که Waymo میتواند برای هیوندای و Motional یک پلتفرم ایدهآل برای ارائه خدمات خودران باشد.
## تاکسیهای بدون راننده، در حال تسخیر جادهها
با توجه به برنامههای تسلا برای رونمایی از خدمات تاکسی بدون راننده خود در یک مراسم مجلل در هالیوود، به نظر میرسد که تاکسیهای بدون راننده به طور کامل در حال ورود به بازار هستند. Waymo در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار سفر بدون راننده را در هفته انجام میدهد.
همکاری جدید هیوندای و Waymo به این شرکت کمک خواهد کرد تا فعالیتهای خود را در سرتاسر آمریکای شمالی گسترش دهد. Waymo احتمالا از خودروهای Jaguar I-Pace که در گذشته از آنها در همکاری با Uber استفاده میکرد، با Ioniq 5 جایگزین خواهد کرد.
در این قرارداد، Zeekr، که پیش از این با Waymo برای استفاده از پلتفرم eCM1s در خدمات خودران شراکت داشت، به عنوان بازنده ظاهر میشود.
اما اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی چینی توسط دولت ایالات متحده، احتمالاً این قرارداد را برای Zeekr کمتر سودآور کرده است. علاوه بر این، احتمال ممنوعیت کامل تکنولوژی خودروهای چینی در ایالات متحده، موجب خاتمه این قرارداد شده است.
با توجه به این اتفاقات، گروه هیوندای در حال تبدیل شدن به یک ارائهدهنده پیشرو در زمینه خودروهای بدون راننده برای شرکتهای مختلف است و اهداف خود را در زمینه تبدیل شدن به یک خودروساز مدرن پیگیری میکند.
چانگ سونگ، رئیس بخش پلتفرم خودروهای پیشرفته و مدافع خودروهای تعریف شده با نرمافزار در گروه هیوندای، پیش از این درباره چشمانداز خود برای ادغام خودروهای مسافربری در شبکه وسیعی از خدمات خودران و سرویسهای حمل و نقل بدون راننده صحبت کرده بود.
سونگ باور دارد که با باز کردن نرمافزار گروه برای توسعهدهندگان خارجی، شرکت میتواند “برنامههای قاتل” را ایجاد کند که نه تنها به طور یکپارچه در زندگی دیجیتالی روزانه کاربران ادغام میشوند، بلکه مشتریان را در آینده به سمت برند هیوندای جذب میکنند.