## انقلابی در دنیای بازیهای ویدیویی: هوش مصنوعی که DOOM را شبیهسازی میکند!
محققان گوگل با ساخت “GameNGen” به یک شاهکار در دنیای هوش مصنوعی دست یافتهاند. این سیستم قدرتمند قادر به شبیهسازی بازی کلاسیک DOOM در زمان واقعی است و با نرخ فریم 20 در ثانیه، تصاویر تولید شده تقریبا قابل تشخیص از نسخه اصلی نیست.
این پیشرفت جدید سوالات مهمی را در مورد آینده توسعه بازیهای ویدیویی مطرح میکند.
GameNGen با استفاده از یک مدل انتشار (diffusion model) روی یک تراشه واحد کار میکند و هر فریم را پیشبینی میکند. این سیستم در نهایت با 20 فریم در ثانیه گیمپلی قابل بازی تولید میکند. هوش مصنوعی GameNGen با 900 میلیون فریم از دادههای گیمپلی آموزش داده شده است و کلیپهای 3 ثانیهای تولید میکند که بازیکنان تست کننده آن را تقریبا شبیه به بازی اصلی تشخیص دادهاند.
با این حال، محققان به چالش جمعآوری دادههای گیمپلی انسان در مقیاس بزرگ اعتراف میکنند. برای حل این مشکل، آنها ابتدا یک عامل یادگیری تقویتی را برای بازی آموزش دادند و اقدامات و مشاهدات آن را برای ایجاد دادههای آموزشی برای مدل مولد ضبط کردند.
GameNGen با اجرای روی یک TPU واحد، محیطهای 3D DOOM و عملهای سریع آن را بدون اتکا به اجزای سنتی موتور بازی مدیریت میکند. در آزمایشات، ارزیابان انسانی در تشخیص تفاوت بین کلیپهای تولید شده توسط هوش مصنوعی و بازی اصلی با مشکل مواجه شدند.
محققان در این باره گفتند: “GameNGen اولین مدل هوش مصنوعی است که میتواند یک بازی ویدیویی پیچیده و قابل بازی را در زمان واقعی بدون هیچ موتور بازی واقعی در پس زمینه ایجاد کند. ما در زمان جالبی قرار داریم که هوش مصنوعی به زودی قادر خواهد بود بازیهای کاملی را به صورت آنی و شخصیسازی شده برای هر بازیکن ایجاد کند.”