## هوش مصنوعی: فرصتی برای کسب و کارهای کوچک یا تهدیدی برای آنها؟
با وجود پتانسیل مثبت هوش مصنوعی در افزایش بهرهوری و کارایی، حدود یک سوم (31%) از کسب و کارهای کوچک بریتانیا از استفاده از آن تردید دارند. طبق دادههای جدید پلتفرم استخدام Indeed، بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک نگرانیهایی در مورد مقاومت کارکنان و احتمال بروز اشتباهات ابراز کردهاند.
حدود دو نفر از پنج نفر از آنها (38%) نگران هستند که هوش مصنوعی ممکن است عملیات آنها را مختل کند، و تعداد مشابهی (39%) میگویند که بهتر است به روشهای شناخته شده اعتماد کنند تا اینکه از فناوریهای جدید و کمتر اثباتشده استفاده کنند.
### هوش مصنوعی: یک چالش برای کسب و کارهای کوچک
ترس از هوش مصنوعی میتواند برای اقتصاد بریتانیا مضر باشد، زیرا کسب و کارهای کوچک 99.2% از جمعیت تجاری کشور را تشکیل میدهند.
Indeed نشان میدهد که مدیران در مورد استفاده از هوش مصنوعی توسط کارکنان خود نیز مطمئن نیستند. یک چهارم (26%) نگران مقاومت کارکنان هستند، در حالی که 43% میگویند که استفاده غیرمجاز از هوش مصنوعی توسط کارکنان میتواند به عملیات آنها آسیب برساند.
با این حال، استفاده از هوش مصنوعی در میان کسب و کارهای کوچک به طور کامل فاجعهآمیز نبوده است. اگر 31% تردید دارند، 69% دیگر آماده سرمایهگذاری در راهحلهای هوش مصنوعی هستند. نیمی از پاسخ دهندگان (49%) موافق هستند که هوش مصنوعی میتواند کارایی را افزایش دهد، در حالی که تقریباً به همین تعداد (44%) میگویند که این فناوری میتواند بار کاری زمانبر، کمارزش و تکراری را کاهش دهد.
مزایای هوش مصنوعی به زندگی شخصی کارکنان نیز میرسد – تقریباً یک چهارم (24%) پیشنهاد کردند که هوش مصنوعی میتواند به شرکت آنها اجازه دهد یک هفته کاری چهار روزه را در نظر بگیرند.
### راه حل چیست؟
برای آینده، واضح است که راه حلهای سادهتری مورد نیاز است. دو نفر از پنج نفر (40%) خواهان محصولات هوش مصنوعی آسانتر برای استفاده هستند، و حدود یک سوم (29%) ترجیح میدهند ویژگیهای هوش مصنوعی در سیستمهای موجود آنها ادغام شوند، به جای اینکه مجبور شوند یک پلتفرم کاملاً جدید را یاد بگیرند.
کارولین باربور، مدیر ارشد بازاریابی SMB در Indeed، میگوید: “کسب و کارهای کوچک ستون فقرات اقتصاد بریتانیا هستند و ضروری است که آنها بتوانند رشد کنند و خود را با فناوریهای جدید وفق دهند.”
“مهم است که کسب و کارهای کوچک از پشتیبانی لازم برای عبور از این موج پذیرش هوش مصنوعی برخوردار باشند و با ابزارهای آسان برای استفاده یا ویژگیهایی که در مجموعه محصولات موجود آنها ادغام میشوند، آماده شوند.”