عدم ارائه این ویژگی حیاتی در آیفون ۱۶ توسط اپل، نمونه دیگری از بدترین عادت این شرکت است.

## اپل و 60 هرتز: یک تصمیم عجیب در دنیای گوشی‌های هوشمند!

بعد از پنج سال استفاده لذت‌بخش از اندروید، کنجکاوی من را به سمت iOS کشاند. در این هفته، از یک iPhone 15 استفاده می‌کنم تا دوباره با این سیستم‌عامل آشنا شوم و مطلباتی قوی‌تر برای بخش “پوشش آیفون” وبسایت TechRadar ارائه دهم.

در کل، از آیفون 15 سال قبل بسیار راضی هستم. از زمانی که iPhone 5S خودم را در سال 2019 کنار گذاشتم، تغییرات زیادی در آیفون اتفاق افتاده است. در ده سال بین iPhone 5S و iPhone 15 ، اپل تقریباً در همه جهات آیفون را بهبود بخشیده است، از اندازه صفحه نمایش ( 4 اینچ به 6.1 اینچ) گرفته تا عمر باتری ( چند ساعت تا تقریباً یک روز کامل) و اتصال ( USB-C! ).

اما متاسفانه یک چیز وجود دارد که اپل در ده سال توسعه بین آیفون قبلی و حاضرم بهبود نداده است، و در iPhone 16 و iPhone 16 Plus جدید نیز اصلاح نشده است.

در دنیای اندروید، 120 هرتز به استاندارد جدید برای صفحه نمایش‌های پرچمدار و گوشی‌های رده بالا تبدیل شده است، در حالی که گزینه‌های بودجه به طور معمول با صفحه نمایش 120 هرتز یا 90 هرتز مجهز هستند. امروزه، صفحه نمایش 60 هرتز محدود به تبلت‌ها و ارزان‌ترین گوشی‌های بودجه است. iPhone 16 و iPhone 16 Plus از نظر استانداردهای امروزی، کاملاً غیرعادی هستند.

iPhone 13 Pro
اپل فناوری ProMotion را روی iPhone 13 Pro ارائه داد(Image credit: TechRadar)

موضوع 60 هرتز برای سال‌هاست که در TechRadar مورد بحث و گفتگو بوده است؛ “لطفاً اپل، این کار را با iPhone 15 نکن!”، رونالد مور کولیئر، مدیر ویراستاری محاسبات موبایل، در پیش از عرضه این گوشی در سال 2023 نوشته بود، و آکسل متز، ویراستار گوشی‌های موبایل، دریافت که 120 هرتز نگاه او را به آیفون کاملاً تغییر داد، زمانی که او به iPhone 15 Pro عوض کرد.

اپل کاملاً قادر به تولید صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا برای گوشی‌ها است، همانطور که صفحه نمایش‌های ProMotion در iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max نشان می‌دهند. به تجربه من، هرچه صفحه نمایش کوچک‌تر باشد، مزیت نرخ تازه‌سازی بالاتر بیشتر احساس می‌شود، زیرا چشم شما فضای کمتری برای کار دارد تا حرکات ناهموار را برطرف کند.

از نظر من، این فقط برجسته‌ترین مثال از استراتژی طبقه‌بندی محصول بی‌رحمانه مشهور اپل است.

هیچ مزیت کاربری برای مجهز کردن آیفون‌ها با صفحه نمایش 60 هرتز وجود ندارد، و Samsung Galaxy S24 به ما نشان می‌دهد که یک شرکت می‌تواند یک گوشی پرچمدار با صفحه نمایش 120 هرتز با قیمت 799 دلار، همان قیمت iPhone 16 ، ارائه دهد. این تا حدودی استدلال‌های مربوط به قیمت قطعات یا هزینه‌های تولید را رد می‌کند.

پس چرا اپل به فروش آیفون‌هایی با صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی آهسته ادامه می‌دهد؟ از نظر من، این فقط برجسته‌ترین مثال از استراتژی طبقه‌بندی محصول بی‌رحمانه مشهور اپل است، یک انتخاب مقصود برای هدایت مشتریان به سمت iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max گران‌تر.

همچنین خیلی مایه تاسف است – من از iPhone 15 بسیار راضی بودم، و در بررسی iPhone 16 ما مشاهده شد که جدیدترین پرچمدار اپل مدل پایه را از هر زمان دیگری به همتای Pro خود نزدیک‌تر کرده است. قابل درک است که آیفون‌های استاندارد و Pro باید به نوعی از هم جدا شوند، اما در اینجا، اپل با محدود کردن مدل پایین رده به جای بهبود بخشیدن به ارائه پرمیوم خود، به ایجاد فاصله بین آنها ادامه می‌دهد.

این یک تکتیک متاسفانه رایج اپل است. همان مشکل در iPad Air و iPad Pro نیز وجود دارد، و ارزان‌ترین MacBook Pro هنوز با 8 گیگابایت حافظه رم ناچیز فروخته می‌شود – تصمیماتی که مردم را به سمت گزینه‌های گران‌تر هدایت می‌کند.

من اصلاً از هواداران اپل نیستم – من از مدت هاست که از iPad استفاده می‌کنم و سال گذشته از ویندوز به مک عوض کردم – اما این نوع رفتار بدترین عادت بد اپل از نظر من است. اپل با تفکر متفاوت نام خود را در دنیا بر سر زبان‌ها انداخته است، اما وقتی نوبت به نرخ تازه‌سازی می‌رسد، می‌ترسم که همه بقیه حق با آنها باشد.

مجله خبری تکنولوژی و موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *