وودافون کسب‌وکار ایتالیایی خود را به قیمت ۸ میلیارد یورو فروخت.

شرکت سوئیسی سوئیس‌کام در معامله‌ای ۸ میلیارد یورویی، مالکیت شرکت وودافون ایتالیا را به دست گرفت. این در حالی است که وودافون دیگر در ایتالیا و اسپانیا شبکه‌ای ندارد و تمرکز خود را بر رشد در بازار بریتانیا گذاشته است.

با تکمیل این قرارداد، وودافون بخش ایتالیایی خود را رسماً به سوئیس‌کام واگذار کرد. این معامله‌ی کلان، موجب کاهش قابل توجه بدهی‌های خالص گروه وودافون می‌شود.

سوئیس‌کام که عمدتاً در کشور خود و از طریق شبکه‌ی هم نام و اپراتورهای مجازی تلفن همراه مانند کوپ موبایل فعالیت می‌کند، پیش از این نیز از طریق برند فست‌وب خود در بازار ایتالیا حضور داشت. (فست وب که در سال ۲۰۰۷ با مبلغ ۳ میلیارد یورو (۸۲ درصد سهام) و در نهایت در سال ۲۰۱۰ به طور کامل توسط سوئیس کام خریداری شد.)

طبق توافق صورت گرفته، وودافون تا ۵ سال پس از تکمیل معامله، خدمات خاصی را در ایتالیا ارائه خواهد داد.

والتِر رِنا، مدیرعامل فست‌وب (که اکنون فست‌وب + وودافون نامیده می‌شود) رهبری این برند جدید را برعهده خواهد داشت.

این فروش، پس از واگذاری بخش اسپانیایی وودافون در اواخر سال ۲۰۲۳ (به ارزش ۴.۱ میلیارد یورو به شرکت ارتباطات زگونا) صورت می‌گیرد.

مارگریتا دلا واله، مدیرعامل وودافون، پیش‌تر اعلام کرده بود که این فروش به وودافون امکان تمرکز بر بازارهایی با ساختار پایدار و مقیاس محلی کافی را می‌دهد.

وودافون ماه‌های پرمشغولی را در بریتانیا سپری کرده است؛ از جمله تصویب ادغام آن با شرکت تری توسط CMA در اوایل دسامبر ۲۰۲۴. این قرارداد که به نفع ده‌ها میلیون مصرف‌کننده و کسب‌وکار خواهد بود، شاهد سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد پوندی (۱۳.۷ میلیارد دلاری) دو غول شبکه سابق در زیرساخت‌های ۵G بریتانیا خواهد بود.

مارگریتا دلا واله در این باره اظهار داشت: “تأیید امروز، صنعت مخابرات بریتانیا را متحول می‌کند و سرمایه‌گذاری بیشتر، بریتانیا را در خط مقدم مخابرات اروپا قرار خواهد داد.”

کریستف آِشلی‌من، مدیرعامل سوئیس‌کام، در مورد فروش بخش ایتالیایی وودافون گفت: “موقعیت بهبود یافته در ایتالیا، به لطف جریان‌های نقدی و سود سهام در آینده، ارزش بلندمدتی را برای همه ذینفعان ایجاد خواهد کرد.”

مجله خبری تکنولوژی و موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *