خودروی الکتریکی جدید سونی-هوندا، آفئلا ۱، با قیمتی در حدود ۸۹۹۰۰ دلار، ۷۲۰۰۰ پوند یا ۱۴۳۰۰۰ دلار استرالیا، وارد بازار میشود. این خودرو که حاصل همکاری سونی و هوندا است، در نمایشگاه CES 2025 رونمایی شد و پیشفروش آن با مبلغ ۲۰۰ دلار آغاز شده است. تحویل خودروها از اواسط سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
در حال حاضر، پیشفروش این خودرو تنها برای ساکنان کالیفرنیا امکانپذیر است، اما انتظار میرود بهزودی در سایر ایالتهای آمریکا نیز ارائه شود. آفئلا ۱ از ۴۰ سنسور، از جمله دوربین، لیدار، رادار و سنسورهای اولتراسونیک استفاده میکند که امکان رانندگی خودران با سطح بالایی از استقلال را فراهم میآورد. مدیرعامل SHM، یاسوهید میزونو، در نمایشگاه CES توانست با استفاده از گوشی هوشمند خود، آفئلا ۱ را به روی صحنه بیاورد.
طراحی داخلی خودرو نیز بسیار چشمگیر است. نمایشگرهای بزرگ در هر صندلی، همراه با فناوری صدای فراگیر ۳۶۰ درجه سونی، تجربهای غنی و فراگیر را برای سرنشینان ارائه میدهند. آفئلا ۱ از پلتفرمی مشابه با هوندا سری ۰ استفاده میکند و به یک باتری ۹۱ کیلووات ساعتی مجهز است که قدرت خود را به دو موتور ۱۸۰ کیلوواتی در جلو و عقب میرساند. مجموع قدرت خروجی ۴۸۲ اسب بخار است و حداکثر سرعت شارژ ۱۵۰ کیلووات از طریق کانکتور NACS تسلا است. این سرعت شارژ در مقایسه با خودروهایی مانند پورشه تایکان که قادر به شارژ ۳۲۰ کیلوواتی هستند، کمی قدیمی به نظر میرسد.
نسخه گرانتر آفئلا ۱ با نام Signature، قیمتی حدود ۱۰۲۹۰۰ دلار، ۸۲۰۰۰ پوند یا ۱۶۵۰۰۰ دلار استرالیا خواهد داشت. با وجود قیمت بالا و فناوری پیشرفته، آفئلا ۱ در برخی از مشخصات فنی خود، بهویژه در زمینه برد و قدرت، از رقبایی مانند لوسیید عقبتر است. به عنوان مثال، مدل لوسیید ایر تورینگ ۲۰۲۵ بردی معادل ۴۰۶ مایل و قدرتی حدود ۶۲۰ اسب بخار دارد، در حالی که مدل گرانتر آن با برد ۵۱۲ مایل و قدرت ۸۱۹ اسب بخار، شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت ۳ ثانیهای را ارائه میدهد.
بخش سرگرمی در آفئلا ۱ نقش مرکزی دارد. سیستم قدرتمند روی تراشه (SoC) با توان ۸۰۰ تریلیون عملیات در ثانیه، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی پیشرفته و سطح بالایی از اتوماسیون، نسل جدیدی از فناوری درون خودرو را ارائه میدهد. سرنشینان میتوانند از طریق تعامل صوتی طبیعی با دستیار شخصی آفئلا، توابع مختلف خودرو را کنترل کنند. همچنین از موتور بازی آنریل برای ساخت نقشهها و منوهای تعاملی و جذاب استفاده شده است. هوندا مسئولیت هندلینگ و سواری خودرو را بر عهده دارد. با این حال، سابقه هوندا در تولید خودروهای الکتریکی چندان درخشان نیست. هرچند مدل پرولوگ این شرکت در آمریکا با استقبال خوبی روبرو شده است، اما خودروهای e:Ny1 و Honda e موفقیت چندانی نداشتند.
هوندا در CES سال گذشته اعلام کرد که برای سری ۰، از ابتدا قوانین را تغییر میدهد و به دنبال باتریهای باریکتر، خودروهای سبکتر، هندلینگ بهتر و راندمان بالاتر است. با این حال، هنوز باید دید که آیا هوندا میتواند به وعدههای خود عمل کند یا خیر. مشخصات فنی آفئلا ۱، به خصوص با در نظر گرفتن زمان تحویل در سال ۲۰۲۶، کمی قدیمی به نظر میرسد، بهویژه با توجه به ادعای شرکت MG مبنی بر عرضه خودرویی با باتری حالت جامد و برد بیش از ۶۰۰ مایل در سال آینده.