گزارشهای جدید حاکی از آن است که هوش مصنوعی نقش پررنگتری از همیشه در فرآیند خرید آنلاین طی رویداد فروش پرایم دی آمازون ایفا خواهد کرد. این رویداد سالانه آمازون که از سهشنبه، ۸ جولای، آغاز شده و تا ۱۱ جولای ادامه دارد، پیشبینی میشود ۲۳.۸ میلیارد دلار هزینه آنلاین را در میان خردهفروشان تجارت الکترونیک در ایالات متحده به ارمغان بیاورد. همزمان با این رویداد محبوب، سایر کسبوکارها نیز حراجهای رقابتی خود را برگزار میکنند تا از این موج خرید بهره ببرند.
شرکت ادوبی، که بخش تجارت الکترونیک آن به طور منظم تخمینهایی را برای رویدادهای خرید آنلاین مانند بلک فرایدی منتشر میکند، با رصد بیش از یک تریلیون بازدید از وبسایتهای خردهفروشی آمریکایی و بررسی ۱۰۰ میلیون کالا در ۱۸ دستهبندی محصول، بینشهایی را درباره تجارت آنلاین ارائه میدهد.
پرایم دی ۲۰۲۵ معادل “دو بلک فرایدی” خواهد بود
بر اساس پیشبینی ادوبی، پرایم دی امسال معادل “دو بلک فرایدی” خواهد بود. مبلغ ۲۳.۸ میلیارد دلار هزینهشده در طول این چهار روز، نشاندهنده رشد ۲۸.۴ درصدی نسبت به سال گذشته و ۹.۶ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در این میان، دستگاههای موبایل با سهمی بیش از نیمی از فروش (۵۲.۵ درصد)، نقش عمدهای خواهند داشت؛ اما امسال، هوش مصنوعی مولد (GenAI) نیز تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.
افزایش خیرهکننده ترافیک از منابع هوش مصنوعی مولد
ادوبی تخمین میزند که در طول رویداد پرایم دی، ترافیک ورودی از منابع هوش مصنوعی مولد ۳۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد. با اینکه این رقم هنوز در مقایسه با کانالهای دیگر مانند جستجوی پولی و ایمیل کوچکتر است، اما ادوبی بر این باور است که با درک بیشتر مصرفکنندگان از ارزش استفاده از هوش مصنوعی در خرید، این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت.
این شرکت اشاره کرده است که رباتهای چت و مرورگرهای مجهز به GenAI در طول فصل تعطیلات سال ۲۰۲۴، شاهد جهش اولیه در استفاده بودند؛ به طوری که ترافیک از این منابع در بازه زمانی ۱ نوامبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴، به میزان ۱۳۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.
نقش هوش مصنوعی در تصمیمگیریهای خرید مصرفکنندگان
یک نظرسنجی از ۵۰۰۰ مصرفکننده آمریکایی که توسط ادوبی انجام شده، نشان میدهد که افراد از GenAI برای اهداف مختلفی در خرید استفاده میکنند:
- تحقیق و جستجو: ۵۵ درصد از پاسخدهندگان
- توصیه محصول: ۴۷ درصد
- یافتن تخفیفها: ۴۳ درصد
- ایدههای هدیه: ۳۵ درصد
- یافتن محصولات منحصربهفرد: ۳۵ درصد
- ایجاد لیست خرید: ۳۳ درصد
از میان کسانی که از GenAI استفاده کردهاند، ۹۲ درصد اظهار داشتند که این ابزار تجربه خرید آنها را بهبود بخشیده و ۸۷ درصد نیز گفتند که احتمال بیشتری دارد از هوش مصنوعی برای خریدهای بزرگتر یا پیچیدهتر استفاده کنند.

ارائهدهندگان هوش مصنوعی نیز با بهرهبرداری از این روند، در حال ادغام هوش مصنوعی در فرآیند خرید هستند؛ به عنوان مثال، گوگل با جستجوی محصول مجهز به جمینای و اوپنایآی با افزودن قابلیتهای خرید به چتجیپیتی در این مسیر گام برداشتهاند.
پیشبینی ادوبی نشان میدهد که مصرفکنندگان در پرایم دی امسال بر روی تخفیفها متمرکز خواهند بود و بخش پوشاک بیشترین تخفیفها را ارائه خواهد داد. همچنین، نیازهای مربوط به بازگشت به مدرسه نیز در افزایش فروش امسال نقش مهمی ایفا خواهد کرد.