پسزمینه پرونده حقوقی
فرانچواز کاول، دوبلور مشهور فرانسوی لارا کرافت از دهه ۹۰، شهریور ۱۴۰۴ علیه شرکت Aspyr شکایت کرد. او ادعا میکرد در بهروزرسانی دوم Tomb Raider 4–6 Remastered بدون کسب اجازه، صدای او با ابزارهای هوش مصنوعی بازسازی شده است. این اقدام در ادامهی مبارزهی صداپیشگان با استفاده بدون رضایت AI (که در جریان اعتصاب SAG-AFTRA در سال ۲۰۲۳ یکی از محورهای اصلی بود) قرار میگیرد و دغدغههای جدیدی درباره حقوق معنوی هنرمندان در صنعت بازی ایجاد کرده است.
پچ “Hotfix for Patch 2” و جزئیات آن
Aspyr در واکنش به واکنشها و احتمالاً مذاکرات پشتپرده، بهروزرسانی اصلاحی زیر را منتشر کرد:

- حذف کلیه صداهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی
- حفظ تمامی بهبودهای بصری و گیمپلی اعمالشده در پچ قبلی
- عذرخواهی رسمی از کاربران و دعوت به گزارش مشکلات از طریق پشتیبانی
این پچ نشان میدهد که Aspyr استفاده از کلون صدای AI را تأیید میکند و گام مهمی در جهت بازگرداندن اعتماد جامعه گیمرها و صداسازان برداشته است.
پیامدها و چشمانداز صنعت
حذف صداهای AI غیرمجاز در Tomb Raider یک نقطهعطف برای تضمین حقوق هنرمندان در عصر هوش مصنوعی است. سازندگان بزرگ بازی مانند Konami و Epic Games نیز در حال تدوین خطمشیهای شفاف برای کسب رضایت و جبران هنرمندان هستند. انتظار میرود:
- قراردادهای دوبله با بندهای صریح درباره استفاده از هوش مصنوعی
- نظارت دقیقتر تولید محتوای AI توسط استودیوها
- رشد مطالبهگری دوبلورها و بازیگران برای حقوق معنوی و مالی
با این روند، صنعت بازی میتواند تعادلی میان نوآوری تکنولوژیک و حفاظت از سرمایه انسانی خود پیدا کند؛ امری که هم مخاطبان و هم خالقان را در بلندمدت منتفع خواهد ساخت.

مهدی رضایی
او فارغالتحصیل رشته مهندسی نرمافزار است و فعالیت حرفهای خود را در عرصه رسانه از سال ۱۳۹۷ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی فناوری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به خبرگزاریهای معتبر پیوست و در حال حاضر، خبرنگار حوزه نرمافزار و هوش مصنوعی در یک مجله تکنولوژی برجسته است.