اپل به تازگی از تصمیم خود برای متنباز کردن سیستم برنامهنویسی Swift Build خبر داده است. این سیستم که برای ساخت ابزارهایی مانند llbuild، Swift Package Manager و Swift Playground مورد استفاده قرار میگیرد، از این پس نه تنها بر روی پلتفرمهای اپل، بلکه بر روی ویندوز و لینوکس نیز قابل اجرا خواهد بود. این خبر در تاریخ اول فوریه 2025 (13 بهمن 1403) در گیتهاب منتشر شد و با استقبال فراوانی از سوی جامعه توسعهدهندگان روبرو شد.
یکی از دلایل اصلی این اقدام اپل، سادهسازی فرایند توسعه برای برنامهنویسان است. در حال حاضر، زبان برنامهنویسی Swift از دو سیستم بیلد مختلف استفاده میکند که این موضوع میتواند مشکلاتی را برای توسعهدهندگان ایجاد کند. با متنباز کردن Swift Build، اپل قصد دارد تا این سیستم را به تنها سیستم ساخت مورد استفاده در تمام پلتفرمهای پشتیبانیشده تبدیل کند و از این طریق، فرایند توسعه را برای برنامهنویسان آسانتر و کارآمدتر سازد.
این تصمیم همچنین با هدف ایجاد زبانی بازتر و یکپارچهتر توسط اپل اتخاذ شده است. اپل با این کار نه تنها به بهبود تجربه برنامهنویسی کمک میکند، بلکه باعث افزایش همکاری در جامعه متنباز و گسترش استفاده از Swift در سیستمعاملهای مختلف میشود. علاوه بر این، اپل از قواعد رفتاری Contributor Covenant برای مشارکتکنندگان در پروژه متنباز Swift استفاده کرده تا تضمین کند که جامعه توسعهدهندگان این زبان متنوع و دوستانه باشد و از تمام کسانی که مایل به مشارکت هستند، استقبال کند.
همچنین، اپل همواره به تشویق نسل جوان به یادگیری برنامهنویسی اهمیت میدهد. چالش Swift Student که با هدف تشویق برنامهنویسان جوان برای تسلط به Swift برگزار میشود، از تاریخ 3 فوریه 2025 (15 بهمن 1403) آغاز خواهد شد. در این چالش، 350 توسعهدهنده 13 ساله و بالاتر در دستهبندیهای مختلف برگزیده خواهند شد و 50 نفر برتر جوایزی شامل سفر به دفتر مرکزی اپل در کوپرتینو دریافت خواهند کرد.
به طور کلی، متنباز کردن Swift Build توسط اپل، گامی مهم در جهت توسعه و گسترش زبان برنامهنویسی Swift است. این اقدام نه تنها به بهبود تجربه برنامهنویسی کمک میکند، بلکه باعث افزایش همکاری در جامعه متنباز و گسترش استفاده از Swift در سیستمعاملهای مختلف خواهد شد.