## نابودی لایه میانی بازیها، تهدیدی برای صنعت بازیهای ویدیویی
شوآن لییدن، مدیر سابق پلیاستیشن، به تازگی دیدگاههای خود در مورد وضعیت فعلی صنعت بازیهای ویدیویی را به اشتراک گذاشته است. او که در مصاحبهای با گوردون ون دایک، همبنیانگذار و مدیر ارشد نشر Raw Fury، در Gamescom Asia حضور داشت، از ناپدید شدن استودیوهای AA و تاثیر منفی آن بر صنعت صحبت کرد.
لییدن که 30 سال در سونی فعالیت داشته، میگوید در گذشته زمان بیشتری صرف بررسی بازیها میشد تا پرسیدن در مورد “طرح درآمدزایی” یا “برنامه درآمد مکرر” یک استودیو. او توضیح میدهد که در گذشته سوالات سادهای در مورد یک بازی میپرسید مانند “آیا این بازی سرگرم کننده است؟” یا “آیا ما داریم به خوبی سرگرم میشویم؟” و اگر جواب مثبت بود، پروژه را تایید میکرد.
لییدن میگوید: “ما زیاد نگران محصول نهایی نبودیم، چه خوب چه بد. البته در آن زمان ساخت یک بازی میلیونها دلار هزینه نداشت. پس تحمل ریسک ما بسیار بالا بود.”
“امروزه هزینههای اولیه ساخت یک بازی AAA به صدها میلیون دلار میرسد. به طور طبیعی، تحمل ریسک کاهش مییابد. شما دنبال دنبالهها و کپیها میگردید، چون سرمایهگذاران میگویند: “اگر *فورتنایت* در این مدت اینقدر درآمد داشته، کپی *فورتنایت* من هم میتواند در این مدت اینقدر درآمد داشته باشد.” امروزه شاهد فروپاشی خلاقیت در بازیها با ادغام شدن استودیوها و هزینههای بالای تولید هستیم.”
ون دایک از لییدن پرسید که آیا بازیهای مستقل با از بین رفتن استودیوهای AA و در میان روندهای فعلی درآمدزایی در صنعت، میتوانند “چراغی در تاریکی” باشند.
لییدن با این موضوع موافق بود و گفت که در این تجارت بازیهای پرفروش مانند *Call of Duty* و *Grand Theft Auto* وجود دارد، و سپس بازیهای مستقل، اما “آن لایه میانی که شرکتهایی مانند Interplay، Gremlin، Ocean، THQ و همه این شرکتها در آن پول در میآوردند… دیگر وجود ندارد.”
لییدن میگوید: “اگر شما بتوانید به AAA تبدیل شوید، دوام میآورید، یا اگر در فضای مستقل کاری جالب انجام دهید، میتوانید دوام بیاورید. اما AA از بین رفته است. فکر میکنم اگر بخواهیم، این یک تهدید برای اکوسیستم است. بنابراین من به بازیهای مستقل نگاه میکنم… با ظهور فناوریهایی مانند آخرین نسخه موتور Unreal یا آنچه Unity میتواند در اختیار شما قرار دهد، میتوانیم بگوییم که کیفیت استاندارد بازیهای ویدیویی در مقایسه با ده سال پیش بسیار بالا رفته است.”
لییدن میگوید که به لطف پیشرفت در ابزارها، کیفیت بازیها در مقایسه با ده سال پیش افزایش چشمگیری داشته و میافزاید: “اکنون اگر بتوانیم کمی بیشتر علاقه و هیجان و توجه به این بازیهای کمبودجه، اما فوقالعاده خلاق و غیرمعمول جلب کنیم… من دوست دارم این اتفاق را ببینم.” “چون اگر بخواهیم فقط به بازیهای پرفروش برای ادامه راهمان تکیه کنیم، فکر میکنم این حکم مرگ است.”
به گفته لییدن، AA “جایگاه طبیعی” خود را در میان عناوین پرفروش و بازیهای مستقل دارد و آن این است که “چیز جدید” را به جای “نسخه ارزان *God of War*” ارائه دهد.
لییدن میگوید: “اگر میخواهید بازی AA خود را به من معرفی کنید، و در دو صفحه اول ارائه شما درآمدزایی و طرح اشتراک شما باشد، من خارج میشوم. اولین صفحه شما باید این باشد که ‘این بازی باید ساخته شود و این دلیل آن است.'”
“من میخواهم آن شور و اشتیاق را ببینم، نه “اینجا مدیر حسابدار تیم است که طرح درآمدزایی بازی را به شما توضیح میدهد.”